Добрите идеи в сферата на културата и изкуството много често се нуждаят от сериозно финансиране. Всички знаем за обичайните методи един артист или организация да получи финансиране, за да осъществи своя идея в подкрепа и за развитието на културата. Това обикновено са институции на местно и международно ниво или инициативи на бизнеса (големи компании със силна социална политика и др.).
Има обаче и друг метод, който набира скорост в последните няколко години - crowdfunding. Това не е нов метод като принцип, но интернет и експанзията на социалните мрежи позволява използването му в изключително големи мащаби. Набирането на средства по този начин се оказва доста ефективен и работи успешно в цял свят. В България подобен метод, който е работещ са най-често sms кампании за набиране на средства за хора с необходимост от скъпоструващо лечение, при бедствия и подобни. В областта на културата, обаче този метод е малко използван.
Сrowdfunding е платформа за амбициозни иновативни творчески проекти, включва хора или организации, предлагащи идеи и/или проекти, които ще бъдат финансирани, и групата от хора, подкрепящи предложенията. Този метод се използва в подкрепа на широк спектър от дейности: помощ при бедствия, подпомагане на творци от почитатели, политически кампании, създаване на стартиращ бизнес, разработка на свободен софтуер, усъвършенстване на изобретенията, научни изследвания, граждански проекти. Обикновено се използва междинно звено - уебсайт, който осигурява медийното пространство и обединява инициатора на проекта и групата.
Формулата гласи: идеи + малък принос = проекти.
В крайна сметка, за да бъде ефективна, схемата на Crowdfunding е изключително опростена:
- Ако си творец и имаш нужда да финансираш твой проект, трябва да направиш няколко неща:
1. Опиши идеята си.
2. Публикувай проекта си на някой от сайтовете за групово финансиране.
3. Имаш 40 дни, за да реализираш целта си по финансирането на проекта.
4. Проектът получава финансиране, а покровителите ти – награди.
- Ако си фен на изкуството/меценат:
1. Разгледай проекта, който ти е допаднал.
2. Избери награда и направи залог.
3. Парите ти се вземат накрая, ако проектът стигне до пълно финансиране, когато приключи срока.
4. Получаваш награда и удовлетворението, че си част от реализирането на една добра идея.
Проектът е успешно приключен, когато достигне 100% от зададената сума за финансиране в рамките на 40 дни. Ако не достигне целта си за този срок, залозите се анулират. Crowdfunding посредника таксува само 5% от общата събрана сума, ако проектът бива реализиран.
Пример за добре работеща платфома е Kickstarter, финансира разнороден набор от усилия, които варират от филми (най-пресният пример са няколко проекта, финансирани през тази платформа, които участват във фестивала Sundance 2014) през музика, сценични шоута, комикси и видео игри до проекти, свързани с храна. При това, в проектите на Kickstarter хората не могат да инвестират, за да правят пари. Могат само да подкрепят проекти в замяна за материална награда или един вид опит, като лично изразяване на благодарност, персонализирани тениски, вечеря с автора, изпробване на нов продукт.
Ето още няколко работещи платформи за Crowdfunding:
Материалът е публикуван в Timeart.bg на 18.01.2014