Прочетен: 3804 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 06.07.2014 19:45
Точно преди седмица изтече срокът на РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 800/2008 на ЕК и това събитие мина незабелязано от медиите в България. Всъщност прекратяването на действието на Регламента (чл. 45, стр. 37) води след себе си една важна подробност – суспендирането на Закона за насърчаване на инвестициите, който още в чл. 2а е обвързан с Регламента, а в самия ЗНИ препратките към Регламента са десетки, може би най-интересната от които е в чл. 12 (Изм. - ДВ, бр. 28 от 2002 г., бр. 37 от 2004 г., бр. 59 от 2006 г., бр. 42 от 2007 г., бр. 41 от 2009 г.) (1) (Доп. - ДВ, бр. 16 от 2013 г.) По реда на тази глава и на глава четвърта се насърчават инвестиции в дълготрайни материални и нематериални активи и свързаните с тях нови работни места, осъществявани на територията на Република България, в съответствие с изискванията на Регламент (ЕО) № 800/2008.
Липсата на първичен нормативен акт, какъвто в случая се явява Регламента, води до невъзможност да се приложат изискванията за сертифициране на инвеститори, респективно да се прилагат насърчителните мерки по ЗНИ. Тази обективна невъзможност блокира цялата дейност на Агенцията за инвестиции.
Какво се получава на практика? От една страна БАИ е единствената агенция, която е овластена да приема документи на инвеститори за издаване на сертификат, но поради изтичането на Регламент 800, служителите на БАИ не могат да приемат заявления за нови сертификати, защото няма как да съпоставят проектите с изискванията на Регламента. От друга страна няма алтернативен вариант инвеститор да кандидатства директно в МИЕ за насърчителни мерки, което обрича ЗНИ на безсмислие. Формално имаме закон, който на практика не работи.
Фактите говорят, че за изминалата една година служителите на Агенцията направиха екскурзии на три континента с нулева успеваемост, успяха да намалят интереса на нови инвеститори към България с 2/3, сертифицираха 12 проекта, 11 от които бяха от 2013 г., а за десерт – вече нямат и правомощия да издават сертификати от 01.07.2014 г.
В същото това време новият изпълнителен директор си купи нов служебен автомобил с автоматични скорости, въпреки че агенцията бе закупила същата марка и модел от 2012 г. Сега при намален и практически нулев обем на работа, пак ще си раздадат тримесечни бонуси, тийм билдинги (банкети), отделно безплатни телефонни разгоори и командировки, като всичко това става на гърба на хората, които си плащат данъците.
В заключение: годишният бюджет на БАИ е над 1 милион лева. Тези пари се разпределят между трийсетина човека, повечето от които са назначени без конкурс, в противоречие с разпоредбите на Закона за държавния служител (ЗДСл) и единственият правист, който обслужва БАИ (при 5 определени щатни бройки за юристи), е адвокат, вписан в САК, който е сключил граждански договор, без да се спази изискването за конкурс от възложителя.
От Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ), което е принципал на БАИ, се правят, че не знаят за безсмисленото съществуване на Агенцията в този си вид или се преструват, че не знаят, защото са гузни: все по-трудно става скриването на факта, че дирекция „Инвестиции, иновации и предприемачество” в МИЕ на практика дублира функциите на БАИ. Решението е само едно - да се премахме едната от двете излишни структури – или дирекция ИИП, или БАИ. В по-общ план Министерство на инвестиционното проектиране също е с нулев принос към икономиката, но това не пречи там да се „изпарят” едни още около милион лева за година.
Другият вариант е да се измени ЗНИ, което става след гласуване в Парламента и със сигурност няма да се случи в близките няколко месеца, след това да се измени ППЗНИ с ПМС и едва от пролетта на следващата година БАИ да заработи отново с инвеститори. А дотогава заплатите на служителите да продължават да се плащат, без да има ефект от работата на чиновниците там.
Аз лично не смятам, че моите данъци трябва да отиват за заплати и бонуси на държавни служители, които не вършат нищо полезно. Надявам се, че с тази статия ще се намерят и други, които са на това мнение. Ако и вие не сте безразлични, споделете вашето мнение и можем да излезем с общо становище пред новото правителство.
Принципно съм съгласен с цялата статия с изключение на един момент, а именно:
"Липсата на първичен нормативен акт, какъвто в случая се явява Регламента, води до невъзможност да се приложат изискванията за сертифициране на инвеститори, респективно да се прилагат насърчителните мерки по ЗНИ. Тази обективна невъзможност блокира цялата дейност на Агенцията за инвестиции."
Липсата на първичен нормативен акт (каквото и да значи това) не може да бъде основание причина да се блокира работата на цяла една агенция. Без да съм юрист, ще кажа, че изтичането на Регламента, не е основание да не прилагаме стимули към инвеститорите, а още по-малко агенцията да не работи. Дори хипотетично да приемем, че няма да даваме никакви стимули, агенцията пак може да си работи. Друг е въпросът колко ефективна би била нейната дейност.
Тук става въпрос за друго. ЛОШ МЕНИДЖМЪНТ. Очевидно, (съдейки по изнесените данни в статията) има проблеми с подбора на персонал, предполагам, че лоша координация с МЕИТ, може би и лошо планиране, и др.
Но както виждаме, управляващите далеч не са се разтревожили за спада в ПЧИ в БГ и оттам служителите на тази Агенция нямат много полезенход, дори да имаха голямото желание. Рибата се вмирисва откъм главата. Затова: Оставка.
Няма и проблем с МИЕ, защото в момента Агенцията е в ролята на луксозна и скъпо струваща пощенска кутия. Инвеститорът подава запитване в БАИ, от там го препращат на МИЕ и те им връщат отговор с опорни точки, които после "експертите" на Агенцията връщат на инвеститора.
Оставка няма да има, практиката е при смяна на правителствата да се слагат и нови хора на ръководните позиции на агенциите, вкл. БАИ. Така че това ръководство е (по мое мнение) най-късно до зимата. Не че им пука, те в момента си тупкат топката, да не кажа по-циничното какво си пипат.
Иначе съм съгласен с теб, че при добро ръководство и хубав екип експерти, може да се върши работа.