Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.02.2012 01:12 - Мъж играе Бернарда Алба във версията на Николай Младенов
Автор: desitomova Категория: Изкуство   
Прочетен: 1938 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 09.02.2012 01:13


Десислава Томова


image

Снимка: Институт Сервантес

Пиесата „Домът на Бернарда Алба” на Федерико Гарсия Лорка във версията на режисьора Николай Младенов се играе в дните от 23 до 31 януари в Институт Сервантес.

Представлението е съвместен проект на Института и Фестивал на младите в изкуствата “VIA PONTICA” със съдействието на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов”.

Николай чете тези персонажи по един класически начин. Всеки от тях има своя портрет, своя характер и образ. Различното в случая е, че е пригодено за нетеатрално пространство, в което и публиката също се намира в дома на Бернарда Алба. Тя е част от действието и участва активно в случващото се.

Докъде се разпростира строгата справедливост и деспотизма в един дом? До каква степен семейните нрави се интересуват от отделния индивид и от личните му намерения? На какво се дължи пропастта в общуването между по-възрастните и по-младите?

Дъщерите на Бернарда изпитват силно желание да се отскубнат от оковите на собствения си дом. Те започват да се самоунищожават като единствен изход от проклятието на собственият им дом. За образа на Бернарда Николай е избрал Мехмед Билял.

Ето как режисьора обяснява решението си: „Бернарда е механизъм, който борави с властта, с личната свобода. Дали е мъж или жена, дали е в православен или католически свят няма никакво значение. Имаме един човек, който прекалява. Той е фанатичен на тема религия, запазването на семейните ценности и запазването на традициите. За мен е без значение пола в случая.”

Все още помним великолепните версия на режисьорката Елена Панайотова  на сцената на  „Сфумато”, където участничките танцуват, пеят и говорят, специално подготвени от консултанта по фламенко Луиз Катан.

Не по-малко запомняща се е версията на доц. Възкресия Вихърова в Народен театър „Иван Вазов”, където режисьорката търси пътя на органичното изказване като адекватност на словото за едно голямо преживяване.

Ролята на Бернарда Алба изпълнена отново от Цветена Манева на сцената на учебен театър на НБУ впечатлява със сдържаността на фигурата, която тя постига. Една много изчистена линия, която всеки разбира. Големите актьори успяват да постигнат това, а студентите успешно успяват да партнират равностойно на проф. Манева.

Има прилика между спектаклите по отношение на това, че те обединяват техниката и естетиката на физическия театър с класическата драма. Двете се допълват доста сполучливо.

Рецензията е публикувана в Dnes.bg на 31.01.2012




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: desitomova
Категория: Лични дневници
Прочетен: 488714
Постинги: 142
Коментари: 15
Гласове: 227
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031