Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.10.2016 16:13 - Символично пътуване в един приказен сетивен свят с Енрике Варгас
Автор: desitomova Категория: Изкуство   
Прочетен: 224 Коментари: 0 Гласове:
0



Десислава Томова

image
Снимка: Театър на сетивата София

„Бащата” на „театъра на сетивата”, колумбийският драматург, режисьор и антрополог Енрике Варгас пристигна в България по специална покана на „Театър на сетивата София”, чийто вдъхновител и първоучител е той, за да премине през последния им спектакъл „CREAtorium – лабиринт в лабиринта”. Той е създател на театрални творби с голямо международно влияние, между които: трилогията „Под знака на лабиринта“ „Нишката на Ариадна“, „Ехото на сянката“, „Ферментация“, „Кратки упражнения по добро умиране“ и др. Носител е на множество престижни театрални награди, както и на награда на ЮНЕСКО за театрални изследвания. Малко преди да започне уъркшопа воден лично от близо 80-годишния колумбиец той отговори много приятелски на няколко въпроса, които му зададохме.

CREATORIUM е пътуване към себе си...

Струва ми се, че има голямо сърце. Това, което характеризира работата на българските колеги е че са много сърдечни. Като човек и зрител аз откликвам и разкривам съкровеното си измерение, само когато срещна истинска откритост.  Тази откритост се изразява в силно присъствие. CREATORIUM има точно това съкровено присъствие, което е все по-трудно да бъде открито днес.

Какъв тип опитност носи Театър на сетивата?

Невидимото може да се изведе в зрими форми. Не трябва просто да слушаме, а да се вслушваме.  Ако имаме бъдеще и надежда, то е защото чувстваме, а не защото мислим.

Тази методология прилича много на приказка, на мистерия...

Открих тази методология, защото дълго време работих като драматург с индианските общества. Като антрополог посветих 15 години върху изследването на игрите, ритуалите и митовете на колумбийска Амазония. Коренът на моите изследвания са също така игрите от детството. Това е цяла философия за езика на сетивата и поетиката на играта.

Какво провокира тази форма на театър на границата на въображението и реалността?

Всички сме „имахинантес” (изследователи на въображението). Само дето не си даваме сметка затова. Това ни дава възможност да напредваме в личностното си развитие. Можем сами да се измислим. Ако не можем да направим това, ако нашето бъдеще е приключило в главата ни вече не съществуваме. Благодарение на нашето въображение се подържаме във форма. Вярваме, че нашето бъдеще се определя от логическото ни позитивно и рационално мислене. Едно нещо е рационализма и съвсем различно е разумът, разсъдъкът. Рационализмът ни разрушава.

Бихте ли коментирали, ако обичате, съжителството между древните традиции и съвременното изкуство?

Има много и различни дефиниции за съвременно изкуство. Много често то се определя от пазара. Всичко днес се продава. Дори и въздуха, който дишаме. Всичко е търговия. Ако искаш чиста дестилирана вода, си я купуваш. Всичко това влияе на изкуството и то спира да бъде чисто изкуство. Само, когато успееш да излезеш от този икономически обмен, можеш да направиш нещо, което има истинска същност. Важно е да се правят алтернативни проекти като този, който съчетава древните традиции и съвременното изкуство.

КОГА: Спектакълът "CREAtorium - лабиринт в лабиринта", 11-ти и 12-ти октомври в НДК

Интервюто е публикувано в Kafene.bg на 06.10.2016





Тагове:   антрополог,


Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: desitomova
Категория: Лични дневници
Прочетен: 348343
Постинги: 138
Коментари: 15
Гласове: 221
Календар
«  Юли, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031