Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.08.2008 13:27 - Велосипедът – ефективно придвижване в неефективна среда
Автор: desitomova Категория: Политика   
Прочетен: 1498 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 03.11.2008 11:21


imageДа караш колело по софийските улици си е чисто екстремно преживяване. Самата аз съм запалена по придвижването с колело, което със сигурност е по-удобно, по-здравословно и изцяло еко.

За съжаление, ние сме много далече от останалите европейски държави, където карането на велосипед е не само нещо обичайно, но вече е станало доста модерно и се стимулира силно.

Тук можеш да станеш свидетел на всякакви реакции – подсвирквания, псувни, жестове и какво ли още не съпътстват велосипедистите. 

Окончателни решения за въвеждането на велосипеди под наем са взети в Сан Франциско, Каен и Дижон. Парите, включени в тези системи, са огромни. Един от начините по които велосистемата може да получи компенсация за разходите си, е като компанията за реклама на открито плаща за велосипедите и поддръжката на станциите им.

Вече повече от 20 600 масивни сиви велосипеди могат да бъдат наети срещу скромна сума от 750 пункта на самообслужване в Париж. Инструкциите са написани на осем езика.

Програмата “Велиб” – от velo, велосипед, и liberte, свобода – е най-горещата новина в усилията на Европа да намали броя на автомобилите в центровете на градовете и да поощри хората да изберат транспорт, който не вреди на природата.

Хората могат да наемат велосипеди онлайн или от пунктовете с кредитни и дебитни карти. След това велосипедът се оставя на който и да е друг пункт. Еднодневен билет струва едно евро, седмичният е 5 евро, а годишният абонамент е 29 евро. Ако колелото се кара по-малко от 30 минути, няма допълнителни такси.

Когато се кара по-дълго, за всеки половин час се доплаща между 1 и 4 евро. Идеята е да бъде сигурно, че в движение са колкото се може повече колела.

Текстът от видеото: „Така изглежда новата програма за наемане на велосипеди в Париж. Нарича се velib. Имат много такива пунктове из целия град. Това, което трябва да направите, е да пъхнете кредитната си карта тук и след това можете да отпрашите с някой от велосипедите. Проблемът е, че апаратът не работи с американски кредитни карти – само с европейски, в които има вграден чип“.

Ако се въведе подобна система и в България, е вероятно да има безпричинен вандализъм, който да осуети инициативата. Разбира се, във всичко това ще се намесят и разгневените шофьори, които са готови да отидат с колата си до близкия ъгъл.

По този повод Велизар Стоилов – зам. кмет “Транспорт и комуникации” към Столична община, коментира:

“Става дума за манталитета на българина. Още искаме да се доказваме, че за нас автомобилът не е проблем. 40 години не ни даваха да си купуваме нормално автомобили – недоизживяната ни младост. Едва ли не всички в семейството трябва да имат своя кола.

Един от начините да се направят промени в транспорта е законодателен. Ние три пъти сме предлагали да се спре вносът на втора ръка автомобили (по-стари от 3-5 години). Това не се прие в Парламента. Ние сме единствената държава от ЕС, която няма ограничение за внос на втора ръка автомобили.

Направихме оборка на всички европейски държави – Австрия, Германия, Италия, Швейцария. Изкупихме им всички стари трошки, докарахме ги тука, за да може екологично да изчистим Западна Европа и да отровим България.

И това не може да остане незабелязано от политиците. Но има доста силни лобистки групи, които надделяват. Може ли Сърбия и Румъния да имат такава забрана, а тука не? В Белград, който е колкото София има 450 хил. автомобили, а при нас - 980 хил.”

Друг съществен проблем за прокарването на велосипедни алеи успоредно на натоварени централни улици е страшното задръстване, което ще предизвикат.

Главната цел, която се преследва в тази кампания, е опазването на околната среда. За разлика от автомобила велосипедът не иска голям паркинг, постоянна охрана, не замърсява въздуха и в сравнение, например, с конния транспорт не ще овес и не цапа улиците.

Правителството на Холандия е взело решение да увеличи паричните компенсации на държавните служители, които пътуват до работните си места с велосипеди. Всички чиновници, които ползват обществен транспорт, имат право на безплатни превозни документи до местоработата и обратно.

Тези, които използват личния си автомобил или колело, можеха да разчитат на компенсация от 5 евроцента на километър. Максималната месечна компенсация за автомобилистите остава 45 евро, докато тази на колоездачите вече е 282.

Планирани са пет лъча за реализирането на велосипедна инфраструктура в София. От “Софтпроект” подготвят изграждането на велоалеи в “Младост”, в “Люлин”, в източната и западната част на София.

Реално трасетата няма да могат да се изпълнят, въпреки че са предвидени за тази година. Проектът е заложен в бюджета. Столичната община е обещала 5 милиона лева за велосипедна и пешеходна инфраструктура.

Дали тези пари ще се употребят своевременно, рационално и по предназначение?

От Столична община дават обещание, че до края на октомври в София ще се пуснат две велоалеи. Проведоха се два конкурса. Единият приключи успешно и от 17-18 август започва изпълнението на първата вело алея, която ще минава по “Евлоги Георгиев” и ще бъде готова още през септември.

Вторият конкурс е за вело алея, която ще минава по бул. “Цар Борис” III – от спирка “Шипка” до Руски паметник.

“За съжаление, се наложи да прекратим тръжната процедура, защото участниците в нея са дали пъти по-голяма цена от парите, които ние сме предвидили, и ще повторим процедурата“, коментира още Стоилов и допълва:

„Мисля че са се надценили, за разлика от вело алеята, която е по “Евлоги Георгиев”. Така че има шанс да спазя обещанието си за двете велоалеи, но едната стартира от август, а другата ще стартира от септември, октомври. Така или иначе ще бъдат направени.

За съжаление, инфраструктурата на града е така ситуирана и броят на автомобилите е толкова голям, че очертаването само на вело алея по пътните артерии носи един не малък риск от гледна точка на здравето на велосипедистите. Въздържам се да решавам въпроса по този начин.

Ограждането с някакви колчета или само някаква маркировка не е достатъчна гаранция. А не искам да ми тежи на съвестта. Не дай си Боже да се случи нещо на велосипедистите!”
 
Предвижда се поставянето на съоръжения, където да бъдат оставяни велосипедите. Те ще бъдат поставени на 7-10 места. Има и запитвания от организации, включително и неформални сдружения, които също искат на своя сметка да изградят такива стоянки за велосипеди.

От Столична община търсят формата, под която да го направят, защото при тях се спазва доста стриктно законът за даренията. Уверяват ни, че до направата на вело алеите ще бъдат изградени и стоянките за велосипеди. 

Интересно предложение за българските велосипедисти са спонтанните вело шествия за чиста и безопасна градска среда, които се провеждат всеки последен петък от месеца.

Започват от 18:30 часа и тръгват от езерото Ариана в София. В тях могат да вземат участие всякакви хора, дори такива, които рядко карат колело.

Трябва ви само велосипед и ентусиазъм! Всеки може да се включи когато пожелае и да напомни: “Не пречим на движението, ние сме движението!”.

Текстът е публикуван в www.dnes.bg на 19.08.2008 г.


Тагове:   неефективна,


Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: desitomova
Категория: Лични дневници
Прочетен: 387180
Постинги: 141
Коментари: 15
Гласове: 225
Календар
«  Февруари, 2020  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829