Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.06.2014 00:27 - Жоан Касас: Писането включва винаги повишена уязвимост
Автор: desitomova Категория: Изкуство   
Прочетен: 1657 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 10.06.2014 21:44


Десислава Томова

Драматургът Жоан Касас Фустер е познат в България с пиесата си „Разголени” в превод на Мая Илиева. През 2008 година творбата му се постави от режисьора Съни Сънински под заглавието „Инстинкти” в Театър 199 – „Валентин Стойчев”. За първи път „Разголени” се играе на 28 януари 1993 г. в театър „Палиорама”, Барселона.

Авторът е роден в Оспиталет, Барселона през 1950 г. Възпитан е в духа на независимия театър в края на 60-те. Извършва всякакъв вид преводи, адаптации, пише пиеси и режисира постановки за различни трупи. Освен това издава разкази, поезия, есета, за които получава множество награди, въпреки че се препитава главно от публикуването на множество литературни преводи и на няколкостотин статии с литературна критика. 

Как се пише за театър?

Мислейки по отношение на пространството и действието.

Кое е най-важното за Вас, когато пишетеезика или действието?

И двете са важни .

Какво Ви провокира и Ви кара да се чувствате наистина жив?

Чувството, че давам нещо на света, което преди това не е съществувало.

Вашата творба "Разголени" имаше своята театрална премиера на българска сцена. Успяхте ли да я видите?

Не я видях , защото не успях да дойда в София и нямам някакви конкретни отзиви относно представянето пред българска публика. Все още не е разрешен въпроса с авторските ми права.

Какви са проявите на голота в творбата Ви?

Притеснява ме ексхибиционизма като проява на голота. Интересуват ме експресивните възможности. "Разголени" е история за любов и омраза между един мъж и една жена (Той и Тя), въвлечени в сантиментална връзка. Героите търсят начин как да се доближат един до друг, как да се докосват, как да се обичат. Редува се въображението и реалността, а в средата на пиесата се появава и темата за смъртта. Разсъбличането в трите части преминава през нежността, насилието и накрая води до безутешността и отчаянието. Разголването макар и болезнено е полезно. Тялото е това, което ни говори от сцената.

Какво е това, което Ви възмущава в живота днес?

Много неща. Неспособността да се поставят на преден план реалните нужди на обикновените хора.

Освен, че пишете Вие също така преподавате в Института за театър тук в Барселона. Кога се чувствате най-уверен в себе си – като преподавател или като писател?

Чувствам се по-уверен като преподавател. Писането включва винаги повишена уязвимост.

Каква е тетаралната школа, която се преподава тук ?

Обучението в нашия институт е много еклектично. Тук се групират учители, обучени по различни методологии. Мисля, че този еклектизъм е имено силата на държавното училище.

Какви са темите , които Ви вълнуват сега?

Крехкостта на човешките същества и тяхната сила .

Кой е режисьорът, който бихте искал да направи сценична версия на Ваша творба?

Харесва ми повече женската гледна точка, отколкото мъжката.  Женския поглед върху моята работа винаги ми разкрива неща близки до самия мен.

Какво предпочитате като подход в театъра – " класическите" или "модерните" форми?

Предпочитам "модерните" форми, поставяйки кавички.


Интервюто е публикувано в сп. "Театър", 4-6 / 2014

image


 




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: desitomova
Категория: Лични дневници
Прочетен: 488656
Постинги: 142
Коментари: 15
Гласове: 227
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031